Huiswerk wordt gegeven om bepaalde leerstof verder in te oefenen, te automatiseren, ... Het huiswerk ligt in het verlengde van het leerproces dat in de klas gestart is.
Er wordt steeds op gelet dat deze taken zinvol zijn. Eerder dan de inhoud en de hoeveelheid is de gewoontevorming belangrijk. Het kind went eraan dagelijks de agenda te raadplegen en de opgelegde taken uit te voeren.
In de derde graad leren ze ook om een planning te maken voor huistaken en toetsen.
We vinden het in de eerste plaats belangrijk dat ouders zorgen voor goede omstandigheden waarin het kind zijn huiswerk kan maken, een rustig plekje om te werken zonder afgeleid te worden.
Tijdsbesteding
De tijd die nodig is om het huiswerk te maken, verschilt van kind tot kind. Uiteraard bouwt zich dit op naargelang de leeftijd van het kind. Indien deze tijd overschreden wordt, en het kind intensief gewerkt heeft, mag het huiswerk onafgewerkt, terug meegegeven worden naar school. Je deelt dit mee door een nota in de agenda te schrijven.
1ste leerjaar: ± 10 minuten
2de leerjaar: ± 20 minuten
3de leerjaar: ± 30 minuten
4de leerjaar: ± 40 minuten
5de leerjaar: ± 50 minuten
6de leerjaar: ± 60 minuten
Wanneer wordt er huiswerk gegeven?
In de eerste graad wordt er twee keer per week huiswerk meegegeven. In het eerste leerjaar is dit meestal lezen, maar het kan ook eens een rekentaakje zijn. In het tweede leerjaar is er per week één leestaak en één taak in verband met de tafels.
In de tweede graad wordt er elke maandag-, dinsdag - en donderdagavond huiswerk meegegeven. Enkel woensdag en vrijdag niet.
Vanaf het vierde leerjaar wordt er ook leerstof meegegeven om te leren.
In de derde graad is het huiswerk een zelfstandig uit te voeren opdracht om een les in te oefenen of een les voor te bereiden. In het vijfde en het zesde leerjaar worden er huistaken gegeven op maandag, dinsdag en donderdag. In het zesde leerjaar ook op vrijdag.
Het is erg belangrijk dat ouders het huiswerk degelijk opvolgen. Dit kan gemakkelijk door de agenda regelmatig te controleren.
Verenigingen en particulieren kunnen onze refter/zaal en/of keuken huren voor feestjes, sportactiviteiten, beurzen, vergaderingen, ...
Om te reserveren, stuur je een mail met alle gegevens naar esther@tgroenschooltje.be of telefoneer je tijdens de schooluren naar 03/455.48.06.
Hierna wordt er een afspraak gemaakt voor het invullen en ondertekenen van het huurcontract en het verzekeringsdocument.
Externen
Verhuur zaal
20 euro per uur zonder verwarming
25 euro per uur met verwarming
Indien met keuken
25 euro forfaitair bedrag (excl. gebruik friteuse)
Ouders van de school
Verhuur zaal
15 euro per uur zonder verwarming
20 euro per uur met verwarming
Indien met keuken
25 euro forfaitair bedrag (excl. gebruik friteuse)
Tarieven voor groepen of verenigingen
Verenigingen/particulieren die meer dan 10 x per schooljaar huren (excl. gebruik keuken)
20 € voor 1 tot 2 uren zonder verwarming
25 € voor 1 tot 2 uren met verwarming
25 € voor 2 tot 4 uren zonder verwarming
30 € voor 2 tot 4 uren met verwarming
Gebruik van keuken voor groepen (excl. gebruik friteuse)
(enkel voor het maken van thee of andere drankjes en het verbruik van de elektriciteit)
20 euro op jaarbasis (excl. gebruik friteuse)
Sociaal tarief voor verenigingen/particulieren (eenmansorganisaties e.d.) (excl. gebruik keuken)
15 € voor 1 tot 2 uren zonder verwarming
18 € voor 1 tot 2 uren met verwarming
20 € voor 2 tot 4 uren zonder verwarming
25 € voor 2 tot 4 uren met verwarming
Verzekering
Het is verplicht om de polis contractuele en burgerlijke aansprakelijkheid en brand bij Ethias van de school te nemen. Het tarief hangt af van het aantal huurdagen per kalenderjaar.
(voor 1 dag is het € 28,77)
Poetsen
Het poetsen wordt door de poetsvrouw van de school gedaan. (verplicht)
Waarborg
Bij het afhalen van de sleutels wordt een waarborg van € 125 cash gevraagd.
Onze school vindt het belangrijk om kinderen kennis te laten maken met gezonde leefgewoonten, zodat ze dit voor de rest van hun leven kunnen meenemen. Niet alleen omdat dit zorgt voor een betere aandacht tijdens de les, maar ook omdat hun sociaal welbevinden hierdoor kan verbeteren en we erin geloven dat wanneer je gezondheid goed is, je alles aankan.
We willen de leerlingen bereiken door middel van een goede communicatie, het creëren van bewustwording, hen kritisch leren omgaan met (gezondheids)informatie die ze tegenkomen op het internet en het doen van verschillende acties. Via onze leerlingen willen we ook de ouders en het schoolteam bereiken, want ook hun gezondheid vinden we belangrijk.
Er zijn verschillende aspecten van gezondheid, waar onze aandacht naartoe gaat. Met de werkgroep gezondheidsbeleid werkten we aan een beleid dat op al deze aspecten inspeelt.
Beweging
We willen niet dat de leerlingen een hele dag stilzitten. Dit voorkomen we door verschillende acties van ons gezondheidsbeleid. Daarnaast biedt onze speelplaats zeker genoeg mogelijkheden om te bewegen op verschillende manieren.
Voeding
Bij gezondheid hoort natuurlijk ook gezonde voeding. We willen de leerlingen bewust maken van gezonde voeding en dit ook zeker aanbieden op onze school.
Mentaal welzijn
Stop is stop! We leren de kinderen hun grenzen en die van anderen kennen en accepteren. Daarnaast hebben we ook een anti-pestproject en anti-pestbeleid op onze school. We vinden het belangrijk dat de leerlingen hun hart kunnen luchten. Hiervoor bieden we ook verschillende mogelijkheden. Tot slot vinden we stilte ook belangrijk, zodat de leerlingen mentaal kunnen recupereren. Zowel tijdens de lessen als tijdens de speeltijd kunnen de leerlingen hiervoor kiezen.
Dit zijn enkele belangrijke actiepunten van ons gezondheidsbeleid:
- Alle lln drinken kraantjeswater in de klas (heel de dag door)
- Extra uren sport in de lagere school
- Sportsnack (extra uurtje sport na school)
- 2 pingpongtafels
- Voetbalveld (groot en klein)
- Basketbalveld
- Antipestbeleid
- Thema ‘gezonde binnenlucht’ komt aan bod in het 4de lj en alle klaslokalen worden dagelijks verlucht, zowel in de voor- als in de namiddag.
- Verkeersacties om actief naar school te komen (fiets, te voet, step, …)
- Jaarlijkse sportdag
- Speelkoffer tijdens de middagspeeltijd
- Korfbalpalen
- Kleutersportdag
- Alle dagen fruit
- Dagelijks bewegingstussendoortjes
- Activiteiten SVS, zowel tijdens de schooluren als op woensdagnamiddag
- Wieltjesdag
Onze kinderen leren op school omgaan met informatie- en communicatietechnologie (ICT).
Ze leren op een systematische wijze verschillende informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken.
Dit geldt voor de conventionele media zoals de krant en de televisie, maar ook voor het internet.
Samen surfen en praten over het internet is de beste manier om kinderen op een correcte en verantwoorde manier te leren omgaan met internet.
De vaardigheid om te zwemmen of deel te nemen aan het verkeer hebben kinderen niet of nauwelijks als ze beginnen met de lessen. Bij internet is dat in de meeste gevallen anders. De kinderen internetten vaak als de besten! Kinderen surfen, chatten, downloaden dat het een lieve lust is.
Eén van de belangrijkste dingen die een kind moet leren, is omgaan met de mogelijke gevaren van het internet.
Op school willen we ICT op een geïntegreerde manier aanpakken. Dit leren de kinderen al vanaf de kleuterschool. Daar gaan ze aan de slag met iPads, een digibord en recent ontdekten we ook: Blue-Bots!
Wat is een Blue-bot?
Een blue-bot is een soort robot. Het is een apparaatje dat je van tevoren kunt programmeren om een bepaalde route te lopen. De Blue-bot kan tot 40 stappen onthouden.
Het is een prima tool om kinderen kennis te laten maken met programmeren. Ze leren een strategie gebruiken om een probleem op te delen in stapjes om tot een oplossing te komen (en dat is de basis van leren programmeren).
Toch is dat niet het belangrijkste. Waar we echt enthousiast over zijn, is het feit dat je met een creatieve blik kunt zorgen dat je de blue-bot gebruikt als tool om te werken aan je normale leerdoelen. Dat doe je niet door de focus te leggen op het programmeren van de blue-bot zelf, maar door de blue-bot te gebruiken op een mat waarop je een heel divers aantal opdrachten kunt uitvoeren. Zo kun je werken aan taal, rekenen en eigenlijk vrijwel alle andere leerdoelen in het basisonderwijs.
Een filmpje waarop we een wiskundige oefening doen, vind je hier: Joepie! Blue-bots in de klas!
Tijdens het schooljaar 2007 - 2008 zijn we gestart met peer tutoring.
Dit is een project waarbij de kinderen van het tweede en het zesde leerjaar aan partner-lezen doen.
Voor de kinderen van het tweede leerjaar is het de bedoeling dat de technische leesvaardigheid bevorderd wordt. Daarvoor krijgen ze een leesmakker uit het zesde leerjaar die hen aanmoedigt en corrigeert op een vooraf getrainde wijze en dit onder toezicht van de leerkrachten.
Tegelijkertijd willen we een actieve en enthousiaste leeshouding bij deze kinderen uitlokken en een positieve leesattitude ontwikkelen.
Het bevorderen van het leesplezier achten we ook voor de kinderen uit het zesde leerjaar van groot belang, omdat kinderen op die leeftijd vaak interesse voor boeken verliezen.
Een andere doelstelling is het vergroten van de interactie en de effectieve leertijd. Het project vergroot de sociale relaties tussen de kinderen, doordat ze meer gericht zijn op samenwerking en zorg voor elkaar. Ook het zelfbeeld van de kinderen wordt positief beïnvloed. De kinderen uit het zesde leerjaar krijgen via peer tutoring verantwoordelijkheid en worden verplicht om zo stipt mogelijk en nauwkeurig te werken. De meerwaarde ligt voor hen in het feit dat ze goed moeten leren bijsturen daar waar het nodig is en moeten leren omgaan met oplossingsstrategieën. Hun sociale vaardigheden krijgen op deze manier heel wat groeikansen.
Enkele kinderen van het derde en vierde leerjaar die het goede leesniveau nog niet behaald hebben, krijgen ook extra inoefening via deze werkvorm.