't Groen Schooltje

... Net even anders ...

6de leerjaar

Welkom in het 6de leerjaar!

 

Ik ben Ellen, de juf van het 6de leerjaar. Mijn taak is om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het secundair onderwijs, maar ze toch ook nog even te laten genieten van hun laatste jaartje op de basisschool…

 

De praatronde

Twee maal per week houden we een kringgesprek in de zithoek. De kinderen wisselen hier ervaringen en belevenissen uit. Ook leren we hoe we sociale en emotionele situaties juist aanpakken.

De kinderen houden hierbij rekening met de gemaakte spreek- en luisterattitudes. 

Iedere keer wordt er een kind als gespreksleider aangeduid. Hij of zij leidt het gesprek in goede banen.

Opvallend is dat de kinderen een hechtere band krijgen met elkaar. Ze leren elkaar nog beter kennen en durven hun gevoelens gemakkelijker verwoorden. Een aangenaam en ontspannend moment!

De verwerking van de leerstof

Rekensprong-plus-werkschrift-leerjaar-6-2

De leerstof wiskunde is vooral gericht op zelfstandig werk. Na het aanbieden van nieuwe leerstof gaan de kinderen oefeningen maken. We werken met de methode ‘Rekensprong’. De leerlingen werken in sprongen. Nieuwe leerstof wordt aangeboden en ingeoefend, vervolgens getoetst en eventueel geremedieerd.

Twee uur per week kunnen we beroep doen op juf Tanja voor extra zorgverbreding. Kinderen die met een bepaald leerstofonderdeel problemen hebben, worden op die manier bijgewerkt.

verrekijker methode

Binnen de leerstof Nederlands wordt er vooral gedifferentieerd voor spelling, maar ook begrijpend lezen krijgt extra aandacht. 

Kinderen die nood hebben aan ondersteuning krijgen wekelijks twee uur zorgverbreding van juf Tanja. Via verschillende kijkers komt alle leerstof op een afwisselende, toffe manier aan bod. Na elke kijker volgt er een toonmoment waarin de kinderen laten zien wat ze geleerd hebben.

Voor Frans gebruiken we de methode ‘PassePartout.  De leerlingen leren op een speelse manier Frans begrijpen, spreken en schrijven.

Elk hoofdstuk start met een dialoogje en een filmpje.

Na elk leerstofonderdeel controleren we met een toets of de leerstof voldoende verwerkt is. Elke week oefenen we om Frans te spreken. De kinderen kunnen al snel van alles over zichzelf vertellen.

 passe partout

In januari houden we middentoetsen. Op die manier krijgen de leerlingen de kans om grote hoeveelheden leerstof te verwerken. Ze leren om hun werk zelf te plannen. Zo krijgen we een beter beeld van de leerling en bereiden we ze beter voor op het secundair onderwijs. Eind juni nemen we deel aan de OVSG-toetsen. Hierin wordt de leerstof van een heel schooljaar verwerkt!

Wouw Ellen

Voor wereldoriëntatie gebruiken we de methode WOUW. De leerstof is opgedeeld in verschillende thema’s en sluit heel nauw aan bij de leefwereld van de kinderen. Er wordt telkens vertrokken vanuit een herkenbare situatie voor de kinderen om zo tot de essentie van de leerstof te komen.

In januari houden we middentoetsen. Op die manier krijgen de leerlingen de kans om grote hoeveelheden leerstof te verwerken. Ze leren om hun werk zelf te plannen. Zo krijgen we een beter beeld van de leerling en bereiden we ze beter voor op het secundair onderwijs. Eind juni nemen we deel aan de OVSG-toetsen. Hierin wordt de leerstof van een heel schooljaar verwerkt!

 

Enkele leuke weetjes
  • Iedere leerling uit het zesde leerjaar wordt peter/meter van een kindje uit het eerste leerjaar. De peters/meters bemiddelen bij ruzies en helpen indien nodig. Zo leren ze verantwoordelijkheid dragen en voeren ze een voorbeeldfunctie uit.
  • Als voorbereiding op het secundair onderwijs wordt er veel aandacht besteed aan LEREN LEREN.
    • planning maken
    • studietijd kunnen plannen
    • motivatie om te kunnen studeren
    • grondig leren en begrijpen
  • Er wordt een thema  over studiekeuze uitgewerkt in de loop van het schooljaar.
    Ook volgen er bezoekjes aan het KA Mortsel, het KTA Edegem en de middenschool Anton Bergmann te Lier.
    Het CLB komt ook in de klas uitleg geven over het middelbaar.
  • Wekelijks voeren we een gesprek rond de actualiteit. De kinderen brengen krantenartikels mee die hen aanspreken.
    Alle actua wordt verzameld op onze wereldkaart en komt zo tot leven!
  • Volgens een vooraf gegeven planning vullen de kinderen een boekverslag in.
    Dit is een samenvatting van een gelezen boek. Hierdoor motiveren we de kinderen om veel te lezen.
  • Er wordt ook regelmatig aan projectwerk gedaan. In 6 werkt men zelfstandiger een project uit. Minder voorgekauwd, meer opzoekwerk en zelfstandige verwerking van gegevens.
  • Ieder schooljaar gaan we samen met het vijfde leerjaar op zee- of bosklassen.
  • Wij hebben op school een leerlingenraad. In het zesde leerjaar worden er verkiezingen gehouden. Zij hebben hiervoor een heuse campagne gevoerd. Om de twee maand komen de kinderen van de leerlingenraad (uit elke klas) samen om bepaalde punten te bespreken. De kinderen van zes leiden de vergadering en maken er een verslag van.
  • Wij doen jaarlijks ook nog een aantal uitstappen zoals : fietstocht, toneel of musical, museum, Pennenzakkenrock, , uitstappen in functie van het project en nog veel meer!
  • De kinderen van 6 zorgen dagelijks voor de dieren van onze school (ezels, geiten, kippen en konijnen).
Deze website maakt gebruik van cookies!

't Groen Schooltje maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken OF door gebruik te blijven maken van deze website ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer weten over cookies? Klik dan op 'Meer info'.