3de leerjaar
Welkom in het derde leerjaar!
Onze klas
Elke maandagochtend starten we onze dag met een leuke babbel op de mat. Elk kind heeft een vaste plaats zodat alle kindjes iets kunnen vertellen.
De kinderen mogen vrij vertellen of een kaartje trekken. Op dit kaartje staat een vraag, bijvoorbeeld: Wanneer heb je voor het laatst keihard gelachen?
Het is erg belangrijk dat iedereen zich goed voelt in de klas. Als we dan ook nog dingen bijleren is dat helemaal fijn.
Hieronder wat informatie over de methodes waarmee we werken.
In het derde leerjaar werken we met de methode 'Ijsbrekers'.
Dit is een nieuwe methodiek van rekenen. Deze methode werkt geïsoleerd rond 1 bepaald onderwerp. We gaan dieper op de leerstof in, dit doen we door veel materiaal te gebruiken.
Voor Nederlands werken we met de methode 'Verrekijker'.
Per leerjaar wordt de leerstof opgebouwd in 8 kijkers. Iedere kijker plaatst een tekstsoort in de kijker.
Kijker 1=fictie, kijker 2= instructie, kijker 3= informatie…
We werken aan 4 vaardigheden: Luisteren, spreken, lezen en schrijven. Na 4 weken ronden we een kijker af met een trotsproduct. Zo kunnen de leerlingen met trots tonen wat ze geleerd hebben.
In Verrekijker wordt er veel aandacht besteden aan lezen. Zo hebben we leuke leesboeken die aansluiten bij de Kijker.
Er wordt differentiatie voorzien in het aanbod.
Taalwijzertje is het onthoudboekje van de leerlingen, waarin de inhouden van taalbeschouwing overzichtelijk worden weergegeven.
‘Verrekijker’ Spelling
Focus ligt per spellingsitem
- gebruiken van spellingstrategieën: Ik schrijf wat ik hoor, … We gebruiken analogiewoorden bijvoorbeeld katten,…
- extra differentiatie voorzien voor iedereen
- een overschrijfboekje en scheurblokje
Elke week kijken we naar 'Karrewiet' op het digiboard. Nadien volgt er een klasgesprek waarbij de kinderen nog vragen kunnen stellen.
Creatief zijn, fantasie gebruiken, … dit zijn allemaal eigenschappen die je kan gebruiken tijdens de beeldlessen van muzische vorming. Elke week hebben we een leuke knutselnamiddag waar we de gekste dingen maken.
Er is ook een toffe verkleedkoffer voor de toneellessen. Kinderen kunnen zich naar hartenlust verkleden en zich nadien uitleven in hun rolletje.
Tijdens de speeltijd kunnen ze dan oefenen op het podium buiten.
We hebben ook een hamster in de klas. Op vrije momenten loopt ze vrolijk in een bal door de klas. Elke middag mogen er twee kindjes, die het taakje van de hamster hebben, binnenblijven om met de hamster te spelen.
Tijdens de W.O. lessen werken we vooral in groepjes, volgens het CLIM principe.
Iedere leerling krijgt een rol toebedeeld (groepsleider, materiaalmeester, tijdsbewaker en secretaris)
Rond elk W.O. thema werken we ongeveer 2 weken.
Enkele thema’s: milieu, energie, jij en ik, de gemeente, de seizoenen, beroepen, techniek, …
Kinderen krijgen ook zelfstandig werk of contractwerk, zo leren ze zelf plannen.
Er wordt gewerkt rond talenten volgens de talentenarchipel. Elk kind mag in een eiland van zijn talent werken: beeldeiland, taaleiland, durf –en wileiland, muziekeiland, … zo ontdekken ze hun eigen talent.
Nog enkele weetjes:
- We krijgen een half uurtje Frans per week. Onze kinderen leren op een speelse manier Frans. Ze leren Franse liedjes en gedichtjes.
- We hebben 2 talenten namiddagen waarbij de hele school klasdoorbrekend les krijgt.
- Twee keer per jaar gaan we naar toneel.
- Elk jaar gaan we voor drie dagen op boerderij –of sportklassen.
- Elke maand brengen we een bezoek aan de bib.
- We leren ook mediteren en yoga tijdens de lessen. We leren over energie en dat alles bestaat uit energie. We leren kritisch nadenken over de wereld. We leren bewust zijn. We leren onze kinderen wakker worden in deze maatschappij.
- Ademhalingsoefeningen worden op een kindvriendelijke manier aangeboden. We leren luisteren naar ons lichaam.
- Elke week krijgen we een uurtje muziek van juf Afra, een echte muziekjuf. Ze doet deze job met veel overgave en plezier.
- Het derde leerjaar zorgt ook voor de moestuin. Zo leren wij zaaien, planten, oogsten maar ook proeven. We maken heerlijke soep van onze zelfgekweekte groenten.
- Vorig schooljaar hebben we ook een eigen insectenhotel gemaakt.