't Groen Schooltje

... Net even anders ...

Huis vol gevoelens

Huis vol gevoelens en axen

In ’t Groen Schooltje waken we erover dat het klasklimaat zo is, dat ieder kind er zich thuis voelt. We houden elke dag kringgesprekken, zoals thuis, met duidelijke afspraken. Zo leren kinderen naar elkaar luisteren en gaan ze geleidelijk in dialoog met elkaar, met respect voor de mening van anderen.

Elke week hebben we ook een ‘pauw van de week’. Dit kind wordt extra in de schijnwerpers geplaatst en mag vertellen over een onderwerp naar keuze. We werken sinds vorig schooljaar met het huis vol gevoelens zodat onze kinderen nog beter leren omgaan met hun gevoelens en die van anderen, en ze nog beter leren uiten.

Wat?

Een koffertje in de vorm van een huis boordevol materiaal om te werken rond gevoelens in de klas …

Interventie van…

Emotionele problemen, depressie, anti-sociaal gedrag, …

Doelstellingen?

  • Verschillende gevoelens kunnen onderscheiden, beschrijven en benoemen. 
  • Verschillende relatiewijzen waarnemen en benoemen. 
  • Interacties tussen mensen beter begrijpen.
  • Emotioneel beter functioneren door eigen gevoelens bewuster te doorleven en ze tot uitdrukking te brengen.

Hoe?

  • Gevoelswaaier met 21 gevoelens met pictogram.
  • Gevoelsplaatjes met prent en verhaal.
  • Dominospel om interacties tussen personen duidelijk te maken. 
  • 10 vertelplaten met axenverhalen.
  • Dierenspelbord om de axen en eigenschappen in te oefenen.
  • Grabbelhuisjes met gevoelsschijfjes voor creatieve spelletjes.
  • CD om sfeer te creëren.

Resultaat?

De impact van het huis vol gevoelens is voelbaar:

  • Op individueel functioneren (het emotioneel welbevinden).
  • Op de omgang met elkaar.
  • Op klas –en schoolniveau.
Deze website maakt gebruik van cookies!

't Groen Schooltje maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken OF door gebruik te blijven maken van deze website ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer weten over cookies? Klik dan op 'Meer info'.