K3
Welkom in de 3de kleuterklas
Onze vlinders, de oudste kleuters, zullen in de derde kleuterklas nog heel wat leren en ontdekken. Er wordt echter ook al een stevige basis gelegd voor de grote overstap naar het eerste leerjaar. Gelukkig wordt alles spelenderwijs aangeboden en voelt het voor de kleuters nog niet als "leren en werken".
Start van de dag
In onze kring maken we eerst de kalenders in orde. Zo hebben we een daglijn, een weekkalender en een jaarkalender. Het weer wordt ook besproken. Tijdens dit ochtendritueel komen al heel wat wiskundige en taal-begrippen aan bod. Zo tellen we de dagen, maar oefenen we ook de rangtelwoorden (maandag is de eerste dag, dinsdag de tweede etc...)
We oefenen op de tijdsbegrippen (vandaag, gisteren, morgen...) en laten iedereen aan het woord.
Zo leren we luisteren naar elkaar en tonen belangstelling voor wat anderen te vertellen hebben.
Om een thema te starten maken we een woordspin of Mindmap: zo ontdekken we wat we al weten over een bepaald thema en wat we graag nog willen leren. Daar halen we dan een onderzoeksvraag uit. Boeiend!
Soms praten we over een actueel onderwerp.
Kindje van de dag en hartendiefje van de week
Elke week kiezen we een "hartendiefje" van de klas. Dan mogen alle kleuters vertellen wat ze zo knap of zo goed vinden aan ons hartendiefje. Complimenten krijgen is erg leuk, ze geven ook!
We kiezen ook elke dag "het kindje van de dag", de kleuter die vooraan mag staan, de kalenders mag doen én naast de juf mag zitten. Het kindje van de dag krijgt een mooie stoffen kroon. Dat is steeds spannend… Wie wordt het vandaag?
Elke week krijgen de kleuters een klastaak (vegen, post wegbrengen, stoelen omhoog zetten...), zo houden we de klas op orde en leren de kleuters een verantwoordelijkheid dragen.
De hoeken van onze klas
Er zijn heel wat speelhoeken in onze klas. Wat we gaan doen, hangt handig uit aan het keuzebord. Zo hebben de kleuters altijd een overzicht van wat er te beleven valt en plannen ze hun dag.
In de poppenhoek koken we lekkere gerechtjes en dekken de tafel. De winkelier verkoopt alles wat we nodig hebben! Popjes worden aangekleed en goed verzorgd. En af en toe moet er ook gestreken worden… Op het einde van de dag wordt alles netjes opgeruimd. Foto's in deze hoek tonen hoe het moet.
Alle tafels hebben een kleur, zodat duidelijk is wat je waar kan doen. Aan de tafels spelen we o.a. met de kid k'nex, de clics, de pony’s of de plasticine. We oefenen dus constant onze fijne motoriek en het logisch inzicht. Af en toe een gezelschapsspelletje vinden we heel erg leuk! Wiskunde, sociale vaardigheden, taal, wereldoriëntatie en media worden in verschillende hoeken verwerkt.
We maken mooie kunstwerken aan de kunsttafel. Schilderen of boetseren, tekenen of knippen… Alle beeldende technieken komen aan bod. Hierbij wordt steeds goed in het oog gehouden dat de kleuters zelf creatief zijn, als leerkracht bieden we aan, maar leggen niets op.
Als we even wat rust willen, kunnen we een boekje lezen in de boekenhoek of aan de stiltetafel.
Wie liever creatief bezig is met hout, nagels en hamers kan aan de slag aan de timmertafel. Met echt materiaal worden er knappe constructies gebouwd. Ook in de ontdektafel, die soms zand, water, stenen, confetti... bevat wordt fijn gespeeld.
Dit jaar leren we ook een paar technieken op het digibord, met de tablet of de beebots. Media is niet meer weg te denken in de kleuterklas.
Twee uur per week turnen we met de turnjuf.
We hebben eigen turnpantoffels, dus wordt er ook op zelfredzaamheid geoefend. Schoenen uit, pantoffels aan, ...
Op vrijdag houden we een opendeurtje. Dan mogen de popjes (K2) en vlinders (K3) in de andere klassen spelen. Leuk voor hen om meer aanbod te hebben, maar ook om met alle andere vriendjes te spelen.
We sluiten de dag rustig af met een verhaal of een kringspel. Als het nodig is, komen we ook tot rust met wat ademhalingsoefeningen. ;-)
Anti-pestproject
Onze visie
In ’t Groen Schooltje werken we preventief rond pesten!
De kinderen leren elkaar kennen, leren elkaar aanvaarden, leren elkaars tekortkomingen en talenten accepteren én ermee omgaan.
Dit doen we aan de hand van het anti-pestproject de eerste maand van het schooljaar, zodat ook nieuwe leerlingen zich thuis voelen op onze school. Elke maand zijn er nieuwe activiteiten om de ontwikkelingen van sociale vaardigheden te bevorderen: communiceren, ruzies oplossen, enz …
Groepsvorming, verbondenheid met elkaar, verantwoordelijkheidszin en leren omgaan met vrijheid zijn belangrijke zaken waarop we willen inzetten.
Wanneer er zich toch een pestprobleem voordoet, wordt dit door de klasleerkracht ernstig genomen. Er wordt zowel geluisterd naar het slachtoffer als naar de pester. We streven in de eerste plaats naar een herstelgerichte aanpak eerder dan naar een sanctionerende aanpak.
Bij steeds terugkerend pestgedrag, worden de praatjuffen ingeschakeld die in de klas een interventie doen waarbij ze werken rond een herstelgerichte aanpak. Dit wordt dan doorheen het schooljaar opgevolgd door de praatjuffen. Als het pestgedrag zich blijft herhalen, worden de directie, de ouders en eventueel het CLB ook op de hoogte gebracht.
't Groen Schooltje zegt STOP tegen pesten!
We vinden het van groot belang dat elke leerling zich goed voelt op onze school. Daarom hanteren we een duidelijk 'pesten dat kan niet'- beleid en zeggen we eenstemmig STOP tegen pesten, cyberpesten, geweld en seksueel ongewenst gedrag.
Wanneer een leerling minder goed in zijn vel zit, kan hij voor een gesprek aankloppen bij zijn titularis of bij één van de praatjuffen. Ook leerlingen die pestgedrag opmerken, signaleren dit best via één van de aanwezige kanalen: de titularis, de pestbus, de praatjuffen of via de meldknop pesten.
Bij elke melding zullen we onmiddellijk optreden. We werken herstelgericht (No-Blame methode) en zoeken samen met alle betrokkenen naar een geschikte oplossing. Bij ernstige pesterijen plannen de praatjuffen een interventie om het pestgedrag gericht aan te pakken. Vervolgens wordt de situatie gedurende een langere periode opgevolgd en nauwlettend in de gaten gehouden om het pestgedrag effectief te doen stoppen en herhaling te voorkomen.
Contactgegevens
Basisschool GO! 't Groen Schooltje
Boechoutsesteenweg 31
2540 Hove
Directeur: Tim Van den Bergh
E-mail: directie@tgroenschooltje.be
Administratief medewerker: Esther Breuls
E-mail: esther@tgroenschooltje.be
Cookiebeleid 't Groen Schooltje
Wat zijn cookies precies?
Cookies zijn kleine data- of tekstbestanden die op je computer of mobiel apparaat worden opgeslagen bij het bezoeken van webpagina’s. Ze bevatten informatie, gelinkt aan een webbrowser en de specifieke website. Als je naar een bepaalde website terugkeert, dan kan die pagina door middel van het cookie de bezoeker herkennen en de historiek verder opbouwen. Cookies worden meestal gebruikt om websites optimaal te laten functioneren, om de handelingen van de bezoekers van de website bij te houden, om inloggegevens te bewaren.
Welke cookies worden op de website van ’t Groen Schooltje gebruikt?
Noodzakelijke cookies stellen gebruikers in staat om door een website te navigeren en de functies van de website te gebruiken. Dit zijn directe cookies, die door de website gecreëerd worden om de webpagina beter te laten functioneren.
Performance cookies van derden verzamelen gegevens over het gebruik van een website zoals het aantal bezoekers, de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina en foutmeldingen. We gebruiken Google Analytics om een duidelijk beeld te krijgen van de bezoekersstromen, paginaweergaves … Delen van de website kunnen zo in functie van het gedrag van de bezoekers aangepast worden.
Functionele cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Social media cookies van derden zijn cookies die functionaliteiten van social mediawebsites mogelijk maken. Wanneer je op onze website een social media button aanklikt om een pagina te delen, wordt een social media cookie geplaatst. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven.
De meeste browsers aanvaarden automatisch cookies. Je kan je browser zo instellen dat je gewaarschuwd wordt vooraleer een cookie wordt geplaatst of zodat cookies geweigerd worden. Je kunt ook op elk moment de al geïnstalleerde cookies van je computer of mobiel apparaat verwijderen.
Op de volgende website vind je voor de meest gebruikte browsers de werkwijze om cookies te weigeren: http://www.aboutcookies.org/. Voor meer informatie per type browser zie ook volgende links: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Chrome, Safari.
Als je verschillende toestellen gebruikt om deze website te bezoeken, moet je je cookievoorkeur instellen op de browser van elk toestel.
Gebruiksvoorwaarden van deze website
Deze website is bestemd om algemene informatie ter beschikking te stellen over ’t Groen Schooltje, haar diensten en activiteiten. De informatie is niet bedoeld als vervanging van enig advies en aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Om een specifiek advies te verkrijgen of specifieke informatie op maat te verkrijgen, kun je steeds contact opnemen met ’t Groen Schooltje via 03 455 48 06 of info@tgroenschooltje.be.
Intellectuele eigendom
De website is een originele creatie, waarvan zowel de inhoud als de structuur beschermd worden door auteursrecht of andere intellectuele eigendomsrechten. Ook op de website gebruikte logo’s, tekeningen, beelden, worden door het auteursrecht beschermd.
Je hebt het recht de informatie op de website voor louter privaat en persoonlijk gebruik te raadplegen en/of te downloaden. Elk ander gebruik waaronder, maar niet beperkt tot reproductie, verspreiding, terbeschikkingstelling van het publiek en/of hergebruik in welke vorm dan ook, ongeacht of deze volledig of gedeeltelijk is, tijdelijk of permanent is, van de site of van de informatie van ’t Groen Schooltje, is strikt verboden zonder de schriftelijke en voorafgaande toestemming van
’t Groen Schooltje.
Aansprakelijkheid
’t Groen Schooltje kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade die ontstaat of voortvloeit uit het (on)rechtstreeks gebruik van de website of van de op de website ter beschikking gestelde informatie.
Je dient, als bezoeker van de website, alle redelijke voorzorgen te nemen om te vermijden dat je uitrusting of gegevens worden aangetast door virussen, bugs, Trojaanse paarden enz. ’t Groen Schooltje verstrekt dan ook geen garantie omtrent de compatibiliteit tussen de software van de bezoeker en de bestanden en onderdelen die deel uitmaken van of voorkomen op de website.
Uiltjesklas
Welkom in de Uiltjesklas van juf Céline!
2de en 3de kleuterklas
We zijn in schooljaar 2018-2019 gestart met "Beleefgroepen", waarin de kinderen van de 2de en 3de kleuterklas samen een groep vormen. Zo zijn er 3 groepen en de uiltjesklas is er eentje van. De kleuters van K2 noemen we popjes, de oudste kleuters zijn vlinders. Van bij de peuters (eitjes) over K1 (rupsjes) doorlopen ze het hele proces van ei tot vlinder, om dan uit te vliegen naar de lagere school.
Hoe een dagje in de Uiltjesklas eruit ziet, leest u hieronder.
Start van de dag
In onze kring maken we eerst de kalenders in orde. Zo hebben we een daglijn, een weekkalender en een jaarkalender. Het weer wordt ook besproken. Tijdens dit ochtendritueel komen al heel wat wiskundige en taal-begrippen aan bod. Zo tellen we de dagen, maar oefenen we ook de rangtelwoorden (maandag is de eerste dag, dinsdag de tweede etc...)
We oefenen op de tijdsbegrippen (vandaag, gisteren, morgen...) en laten iedereen aan het woord.
Zo leren we luisteren naar elkaar en tonen belangstelling voor wat anderen te vertellen hebben.
Om een thema te starten maken we een woordspin of Mindmap: zo ontdekken we wat we al weten over een bepaald thema en wat we graag nog willen leren. Daar halen we dan een onderzoeksvraag uit. Boeiend!
Soms praten we over een actueel onderwerp.
Kindje van de dag en hartendiefje van de week
Elke week kiezen we een "hartendiefje" van de klas. Dan mogen alle kleuters vertellen wat ze zo knap of zo goed vinden aan ons hartendiefje. Complimenten krijgen is erg leuk, ze geven ook!
We kiezen ook elke dag "het kindje van de dag", de kleuter die vooraan mag staan, de kalenders mag doen én naast de juf mag zitten. Het kindje van de dag krijgt een mooie stoffen kroon. Dat is steeds spannend… Wie wordt het vandaag?
Om de 2 weken krijgen de kleuters een klastaak, zo houden we de klas op orde en leren de kleuters een verantwoordelijkheid te dragen.
De hoeken van onze klas
Er zijn heel wat speelhoeken in onze klas: In de kring spelen we met het ridderkasteel, de dino’s of de blokken. En op de automat rijden auto’s af en aan! Soms staan ze echter uren in de file…
In ons huishoekje koken we lekkere gerechtjes en dekken de tafel. De winkelier verkoopt alles wat we nodig hebben! Popjes worden aangekleed en goed verzorgd. En af en toe moet er ook gestreken worden… Op het einde van de dag wordt alles netjes opgeruimd. Foto's in deze hoek tonen hoe het moet.
Aan de tafels spelen we o.a. met de kid k'nex, de clics, de pony’s of de plasticine. We oefenen dus constant onze fijne motoriek en het logisch inzicht. Ook een gezelschapsspelletje vinden we heel erg leuk! Kleuters die willen, oefenen ook al wat letters of mogen een werkblaadje maken. Het Kangoeroehoekje biedt voor deze kleuters extra materiaal. Op vrijdag is het puzzeldag en dat gaat goed! Want wie flink gepuzzeld heeft en een reeks klaar heeft, mag een klein geschenkje kiezen uit de puzzeldoos. Dat werkt motiverend!
We maken mooie kunstwerkjes aan de kunsttafel. Schilderen of boetseren, tekenen of knippen… Alle beeldende technieken komen aan bod. Hierbij wordt steeds goed in het oog gehouden dat de kleuters zelf creatief zijn, als leerkracht bieden we aan, maar leggen niets op.
Als we even wat rust willen, kunnen we een boekje lezen in de boekenhoek.
Wie liever creatief bezig is met hout, nagels en hamers kan aan de slag aan de timmertafel. Met echt materiaal worden er knappe constructies gebouwd. Ook in de ontdektafel, die soms zand, water, stenen, confetti... bevat wordt fijn gespeeld.
Dit jaar leren we ook een paar technieken op de computer, met de tablet of het digitale fototoestel. Media is niet meer weg te denken in de kleuterklas.
Twee uur per week turnen we met de turnjuf. We hebben eigen turnpantoffels, dus wordt er ook op zelfredzaamheid geoefend. Schoenen uit, pantoffels aan, ...
Eén keer in de week krijgen onze vlinders een half uurtje Franse initiatie van Juf Els. Dat is altijd heel leuk en op een speelse manier komen ze zo in contact met een nieuwe taal.
Om de maand gaan de vlinders ook zwemmen, samen met de vlinders van de andere klassen.
We sluiten de dag rustig af met een verhaaltje of een spelletje op de mat. Als het nodig is, komen we ook tot rust met wat ademhalingsoefeningen. ;-)
Groetjes!
Céline