't Groen Schooltje

... Net even anders ...

3de leerjaar

Welkom in het derde leerjaar!

juf Lies

 foto 4



Elke maandagochtend starten we onze dag met een leuke babbel op de mat. Elk kind heeft een vaste plaats zodat alle kindjes iets kunnen vertellen.

De kinderen mogen vrij vertellen of een kaartje trekken. Op dit kaartje staat een vraag bijvoorbeeld: Wanneer heb je voor het laatst keihard gelachen?

Het is erg belangrijk dat iedereen zich goed voelt in de klas. Als we dan ook nog dingen bijleren is dat helemaal fijn.:) 

Hieronder wat informatie over de methodes waarmee we werken.

 

Onze klas:

Vormfoto 2                 foto 5

  

 

In het derde leerjaar werken we met de methode ‘Rekensprong’.
 Afbeelding

We leren optellen en aftrekken tot 1000, delen met rest, cijferen, …

Ook leren we om te werken met de analoge en digitale klok.
Natuurlijk verliezen we onze tafels niet uit het oog!

Elke sprong bestaat uit 13 lessen. Na elke sprong wordt er een sprongtoets gemaakt. Om deze toets te leren, krijgen de kinderen een bundeltje mee naar huis. 

Rekensprong is de methode bij uitstek om te differentiëren in de klas.

 

Voor Nederlands werken we met de methode Verrekijker. Dit is een nieuwe taalmethode.

Per leerjaar wordt de leerstof opgebouwd in 8 kijkers.

Iedere kijker plaatst een tekstsoort in de kijker.

Kijker 1=fictie, kijker 2= instructie, kijker 3= informatie…

We werken aan 4 vaardigheden: Luisteren, spreken, lezen en schrijven.

Na 4 weken ronden we een kijker af met een trotsproduct. Zo kunnen de leerlingen met trots tonen wat ze geleerd hebben.

In Verrekijker wordt er veel aandacht besteden aan lezen.

Zo hebben we leuke leesboeken die aansluiten bij de Kijker.

Er wordt differentiatie voorzien in het aanbod.

Taalwijzertje is het onthoudboekje van de leerlingen waarin de inhouden van taalbeschouwing overzichtelijk worden weergegeven.

 

 

verrekijker methode

 

‘Verrekijker’ Spelling

Focus ligt per spellingsitem

  • Gebruiken van spellingstrategieën: Ik schrijf wat ik hoor, …We gebruiken analogiewoorden bijvoorbeeld katten,…
  • Extra differentiatie voorzien voor iedereen
  • een overschrijfboekje en scheurblokje

Elke week kijken we naar Karrewiet op het digiboard

Nadien volgt er een klasgesprek waarbij de kinderen nog vragen kunnen stellen.

 

Creatief zijn,  fantasie gebruiken …dit zijn allemaal dingen die je kan gebruiken tijdens de beeldlessen van muzische vorming. 

Elke week hebben we een leuke knutselnamiddag waar we de gekste dingen maken.

 

Er is ook een toffe verkleedkoffer voor de toneellessen. 

Kinderen kunnen zich naar hartenlust verkleden en zich nadien uitleven in hun rolletje.

Tijdens de speeltijd kunnen ze dan oefenen op het podium buiten.

foto

 

Op woensdag komt de klashond: Lana naar school.

Ze brengt de kinderen rust en geeft hen veel liefde.

Tijdens de speeltijd gaat de juf met de kindjes een wandeling maken of spelen ze met de bal met Lana.

 

NOG DIEREN….

We hebben ook een hamster in de klas: Pluche. 

Op vrije momenten loopt ze vrolijk in een bal door de klas.

Elke middag mogen er twee kindjes, die het taakje van de hamster hebben,

binnenblijven om met Pluche te spelen. 

 

Tijdens de W.O. lessen werken we vooral in groepjes, volgens het CLIM principe.
Iedere leerling krijgt een rol toebedeeld (groepsleider, materiaalmeester, tijdsbewaker en secretaris)
Rond elk W.O. thema werken we ongeveer 2 weken.
Enkele thema’s: milieu, energie, jij en ik, de gemeente, de seizoenen, beroepen, techniek, …

Kinderen krijgen ook zelfstandig werk of contractwerk, zo leren ze zelf plannen.

 

Er wordt gewerkt rond talenten  volgens de talentenarchipel. 

Elk kind mag in een eiland van zijn talent werken: beeldeiland, taaleiland, durf –en wileiland, muziekeiland, …

zo ontdekken ze hun eigen talent.

Nog enkele weetjes:

• Elke maand brengen we een bezoek aan de bib.

Twee keer per maand gaan we zwemmen in zwembad van Kontich.
• Elk jaar gaan we voor drie dagen op boerderij –of sportklassen.
• Twee keer per jaar gaan we naar toneel.
• We hebben 2 technische namiddagen waarbij de hele school klasdoorbrekend les krijgt.


                                             

  •  We krijgen een half uurtje Frans per week. Dit wordt gegeven door juf Els.
  • Onze kinderen leren op een speelse manier Frans.
  • Ze leren Franse liedjes en gedichtjes. Natuurlijk mogen de leuke klaspoppen: Pistache et Vanille niet ontbreken.

Afbeelding
  

Elke week krijgen we een uurtje muziek van een echte muziekjuf.  

Dit schooljaar is dat juf Afra. Zij geeft ook muziekles buiten onze schoolmuren.

Ze doet deze job met veel overgave en plezier.

 
 

Het derde leerjaar zorgt ook voor de moestuin.

Zo leren wij zaaien, planten, oogsten maar ook proeven.

We maken heerlijke soep van onze zelfgekweekte groenten.

 
 


Vorig schooljaar hebben we ook een eigen insectenhotel gemaakt.