't Groen Schooltje

... Net even anders ...

Begeleiding op maat

Begeleiding op maat

Om alle kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op onze maatschappij zal ’t Groen Schooltje steeds zoeken naar oplossingen om de leerlingen optimaal te begeleiden, rekening houdend met ieder zijn kwaliteiten.
Samen met de ouders, het ganse team, CLB en externe hulpverleners werken we preventief en starten we zo snel mogelijk met remediëren van ontwikkelings- en leerachterstanden  en we besteden tegelijkertijd veel aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling.

Zorgbeleid in ’t Groen Schooltje

’t Groen Schooltje tracht de leerlingen alle kansen te bieden om zich optimaal te ontwikkelen en dit op alle gebieden.
 
Onze eerste zorg wordt geboden door de klastitularissen.  Zij houden rekening met de eigenheid van elk kind en bieden hen zoveel mogelijk kansen om zich te ontwikkelen volgens hun eigen mogelijkheden. Wij trachten de lat hoog te leggen, rekening houdend met het kunnen van iedere leerling.  Onderwijs op maat van ieder kind!  Zij differentiëren waar nodig en volgen elk kind goed op.
 
De kinderen met problemen op ontwikkelings- en leergebied worden opgespoord via ons LeerlingenVolgSysteem (LVS).  Zij worden besproken op het MultiDisciplinairOverleg (MDO) en indien nodig begeleid door de zorgleerkrachten.  De zorgleerkrachten overleggen steeds met de klastitularissen hoe ze de kinderen het best kunnen begeleiden. De klastitularis is verantwoordelijk voor haar of zijn leerlingen.

Wat doen deze zorgleerkrachten? 

In de kleuterschool wordt op speelse wijze de ontwikkeling gestimuleerd door de klasleerkrachten. 
In de lagere school wordt in de aanpassingsklas dezelfde leerstof aangeboden als in de klas (zodat de leerlingen niets van de leerstof hoeven te missen), maar met meer structuur en materiaal én de leerlingen werken in een kleinere groep.  Indien nodig worden er bepaalde leerstofonderdelen extra herhaald en ingeoefend.
Vanaf het vijfde leerjaar wordt er gewerkt met dyslexie- en dyscalculiegroepen.
Hiervoor komen enkel de kinderen met een leerstoornis en een attest hiervan in aanmerking.