't Groen Schooltje

... Net even anders ...

 

VOS (verkeer op school)

Reeds enkele jaren heeft 't Groen Schooltje een werkgroep VOS (Verkeer Op School).

We organiseren verschillende acties om het veilig en milieuvriendelijk naar school komen te stimuleren.

Kinderen zijn onze kwetsbaarste groep in het verkeer en daarom willen wij ouders en kinderen sensibiliseren om zoveel mogelijk te voet of met de fiets te komen.

Dankzij deze activiteiten en inspanningen van de school, behaalden we reeds deellabel 1 van het project 10op10. Hierdoor krijgen we van de provincie subsidies om o.a. verkeersmateriaal aan te kopen.

Dit zijn enkele belangrijke actiepunten van onze VOS werkgroep:

  • Strapdag
  • Fietscontrole
  • Helm op Fluo top
  • Jaarlijkse fluo acties
  • Sam de verkeersslang
  • Aya (kleuters)
  • Meester op de fiets
  • Fietsvaardigheidslessen (kleuters en lagere school)
  • Fietsexamen (6de lj.)
  • De grote verkeersquiz (5de lj.)

 

Visie verkeer op school (VOS)

Kinderen zijn onze kwetsbaarste groep in het verkeer. Daarom vinden wij het als school belangrijk om onze leerlingen veilig en bewust aan het verkeer te laten deelnemen.

Dit leerproces vraagt tijd en vooral veel oefening, daarom doen we dit stap voor stap en eerst in de beschermde omgeving (speelplaats).

Later gaan we over tot aangepaste activiteiten in het reële verkeer (oversteken aan het zebrapad, voetgangers- en fietsersexamen,…).

Enkele belangrijke aandachtspunten in onze verkeerslessen zijn: voetgangers (stappers), fietsers (trappers), zichtbaarheid, openbaar vervoer, dode hoek,…

 

Wij maken hierbij gebruik van de ondersteunende lesfiches van 10op10.

 

Ontwikkelingsdoelen kleuters:

  • De kleuters herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veiligkunnen spelen en waar niet.
  • De kleuters beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.
  • De kleuters kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen (stoppen bij verkeerslichten, veilig oversteken, uitstappen aan de kant van de huizenrij, op de stoep blijven, … ).

Eindtermen lagere school:

  • De leerlingen kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich veilig verplaatsen.

  • De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid,evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor voetgangers en fietsers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

  • De leerlingen tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers.

  • De leerlingen kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiend autogebruik en kunnen de voor- en nadelen van mogelijkealternatieven vergelijken.

Dankzij de steun en subsidies van 10op10 van de Provincie Antwerpen, konden wij als school nieuw materiaal aankopen om onze praktijklessen verkeer nog beter uit te werken.

Zo kochten wij o.a. verkeerslichten, zebrapaden en behendigheidsmateriaal voor fietsers aan.